tisdag 28 april 2009

Skådning i Halland 2009-04-28

Jag och min polare Peter Berry tog bilen till Hallandskusten för att skåda fågel, det visade sig bli en riktigt lyckad dag. Från att på vägen ner bli lite oroliga för den tjocka dimma som låg som ett täcke hela vägen ner, gladdes vi dess mer när kusten sedan öppnade upp sig och omfamnade oss bland alla sina vingar.

För min del blev det en hel drös med nya kryss, både årskryss och livskryss. Peter fick även han en hel del kryss, dock inga livskryss tyvärr.

Totalt blev det 21 årskryss varav hela nio av dessa var livskryss! Inte så illa pinkat!

Livskryssen blev:

  • Skärfläcka

  • Kustsnäppa

  • Kärrsnäppa

  • Tobisgrissla

  • Rapphöna

  • Kentsk tärna

  • Turkduva

  • Stjärtand

  • Skäggmes
Resan utspelade sig följande:

När vi väl började närma oss Varberg tog Peter, som är en mer erfaren skådarnörd än jag själv, över spakarna och guidade oss mot våra destinationer.

Först styrde vi mot Morups Tånge, vilket visade sig vara en underbar vadarlokal! Här kryssade jag ihop fem av mina livskryss, kustsnäppa, kärrsnäppa, skärfläcka, tobisgrissla och rapphöna.
Här sa jag också till Peter att jag tyckte mig höra ljungpipare någonstans i närheten. Någon sekund senare tittar vi upp och får se en enorm flock på ca 300 individer landa hundra meter från oss, en liten rolig upplevelse.

När vi senare blivit mätta på alla vadare, alkor samt en och annan ejder styrde vi mot nästa destination, Galtabäck.

Detta visade sig också vara en härlig lokal, vilket genererade ett livskryss, kentsk tärna. På vägen mot vår sista destination, Getterön, fick jag ännu ett livskryss i form av tre turkduvor. Det var skönt att se och uppleva en annan duva också för en gång skull, än en miljon ringduvejävlar, menar jag...

Väl framme på Getterön blev det lite lunch innan vi ägnade någon timmas skådning även här, behöver jag säga att stället var bra? Nej, tänkte väl det!
Två nya livskryss blev det också här, nämligen stjärtand och skäggmes. Skäggmesen upptäckte vi även vara en mycket pratglad fågel som mer än gärna svarade på våra lockläten från mobilen.
Sammanfattningsvis blev det som sagt en väldigt lyckad dag, det enda negativa var att dagen inte erbjöd speciellt många rovfåglar, endast fyra arter lyckades vi få ihop. Men vad gjorde det när dagen i övrigt var helt fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar