lördag 11 april 2009

Fågelskådning

Fågelskådning började jag med för ca 8-9 år sedan men det är under de senaste två åren som jag verkligen engagerat mig, förr har det varit mer sporadiskt och inte så seriöst.

Nu kanske du frågar dig själv: Varför sysslar en så ung, fräsch och präktig man som Anders med detta? Svaret är att jag finner avkoppling i det, jag får ofta underbara naturupplevelser samt att varje ny dag aldrig är lik den nästkommande.


Fågelskådningen har även inneburit att jag lärt känna halva Borås alla pensionärer vilket kan vara till nytta den dagen jag vill börja spela boule eller inte hittar en ledig plats på bussen ;).

Den utrustning jag använder mig av när jag skådar är:

KITE Forster 10*42 (handkikare)
Opticron ES 80 GA ED (tubkikare)
Fågelguiden
Penna och anteckningsblock

www.microbirding.se/boras kan du följa min framfart i Borås Stad, här lägger jag in varje ny art jag sett för året. Förra året (2008) fick jag ihop totalt 138 arter, detta planerar jag att slå i år, med råge.

För övrigt kommer innehållet på denna etikett att handla om allehanda små anekdoter som kan uppenbara sig när du är ute i fågelmarkerna.
Mycket nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar